Guldägget är en gala som hålls för de som arbetar inom reklam och pr-branschen. Galan är helt enkelt det som Oscars-galan är för filmbranschen. På Guldägget premieras de bästa och mest kreativa kommunikationslösningarna som presenterats under det gångna året. Galan anordnas av branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer, som är ett samlande organ för alla företag som är aktiva inom pr, reklam, marknadskommunikation, events och media. Tävlingen har anordnats sedan 1961 och syftet är att höja den kreativa standarden på svenska kommunikation.
En gala är en gala
När man skall gå på galor och beträda röda mattan gäller det naturligtvis att klä sig därefter. Vid sådana här tillfällen finns det inget sådant som ”less is more”. Nej, när det gäller galor gäller det att slå på stort. För män är det smoking eller en riktigt snygg mörk kostym och för kvinnor kan man ha allt från en riktigt pampig klänning till en snygg byxdress. Komplettera outfiten med en proffsig sminkning som toppas av ett riktigt snyggt läppstift. Gärna i en häftigt röd färg för att matcha mattan där du gör entré till galan. Man vill ju vara snygg när man tar emot sitt fina pris.
En ärofylld utmärkelse
Blir man inbjuden, eller ännu bättre nominerad till ett pris på Guldägget så är det naturligtvis en stor ära. Det är flera olika priser som delas ut och de har alla olika valörer. Mna kan vinna fyra olika priser – guldägg, silverägg, platinaägg och diplom. Dessa olika priser delas ut i en rad kategorier, bland annat radio, film, media, tidningsannonsering, produktion, event, utomhus, interaktivt, event, design och produktion. En utmärkelse på GUldägget är viktig för alla aktörer i branschen och signalerar att man är ett företag att räkna med. Att kunna visa upp den här typen av priser är också bra när man förhandlar med nya kunder.